FPS logo FPS logo

Finnpolar Senior Club
Pohjois-Suomen Piiri


Sisältö

ID-lippuohje UK

Tämä ohje on viitteellinen eikä sen päivityksestä ole takuuta. Tiedot saattavat olla vanhentuneita eikä niiden oikeellisuudesta oteta vastuuta. Varmista tiedot ID-lipputoimistolta.

Mikä on MyIDTravel?

  • MyIDTravel on Intra- ja  Internetissä toimiva itsepalvelusovellus, joka tuottaa elektronisia lentolippuja (e-lippuja).
  • Se mahdollistaa ID00R2 ja vyöhykehintaisten henkilöstö- ja työmatkalippujen hankinnan e-lippumaailmassa Finnairin reiteille sekä järjestelmässä mukana oleville muille lentoyhtiöille.
  • Henkilöstö voi hankkia liput myös ID-lipputoimiston aukioloaikojen ulkopuolella.
  • Lippuja voi ostaa mistä vain, missä on internet-yhteys, esim. kotona, lentoasemalla, nettikahvilassa, hotellissa…
  • Ylimääräisten varalippujen tarve ja takaisinmaksujen määrä vähenee, koska kaikkia lippuja ei välttämättä tarvitse ostaa ennen matkalle lähtöä.
  • Liput maksetaan luottokortilla.
  • Lippuvahvistus tulee käyttäjän antamaan sähköpostiosoitteeseen.
  • MyIDTravelista ostettujen lippujen takaisinmaksut tehdään MyIDTravelin kautta.
  • Erikoisliput hankitaan edelleen ID-lipputoimistosta.
  • MyIDTraveliin kuulumattomien yhtiöiden liput hankitaan edelleen ID-lipputoimistosta. Järjestelmän kehittyessä nämäkin liput voidaan hankkia MyIDTravelin kautta.
  • Järjestelmä on käytettävissä vain niille ID-lippuoikeutetuille työntekijöille, joiden henkilötiedot ovat SAP HR:ssä.
  • MyIDTravel -järjestelmä tukee Internet Explorer ja Firefox -selaimia
 Minkä yhtiön lippuja voin ostaa MyIDTravelin kautta? 
  • Paitsi Finnairin, voit ostaa tällä hetkellä lippuja myös mm. FC:n, IB:n, SK:n, KF:n, AB:n, BT:n LT:n ja HG:n lennoille. Lähiaikoina on mukaan tulemassa  mm. Spanair ja Thai Airways sekä monia muita.
 Kun ostan lipun MyIDTravelin kautta, tarvitseeko minun tehdä vielä erikseen listaus FLYZED:iin? 
  • Ei, MyIDTravel tekee listauksen aina samalla kertaa kuin lipunkin.
 Jos haluan tehdä muutoksen tekemääni listaukseen, miten teen sen MyIDTravelissa? 
  • Listauksen muutos aloitetaan aina PNR Retrieval -napista, syötä sen jälkeen lentoyhtiö, varaustunnus ja matkustajan nimi. Sitten valitset lennon, jonka haluat muuttaa.
 En saanut elektronisia lippuja sähköpostiini, vain varaustunnuksen? 
  • Voit tarkistaa, että liput ovat varmasti tulostuneet PNR Retrieval -napista. Syötä sinne lentoyhtiö, varaustunnus ja matkustajan nimi. Mikäli lippujen numerot ilmestyvät näkyviin, on kaikki ok. Ota lipun numerot ylös. Halutessasi voit pyytää ID-lipputoimistoa  lähettämään lippuvahvistukset manuaalisesti.
 Suljetaanko ID-lipputoimisto nyt kun itsepalvelu otetaan käyttöön? 
  • Ei, ID-lipputoimistosta ostetaan edelleen esimerkiksi juhlaliput ja liput sellaisten lentoyhtiöiden reiteille, jotka eivät ole MyIDTravel- järjestelmässä mukana
 Olen eläkkeellä, eikä minulla ole tietokonetta, enkä sellaista osaisi edes käyttää. Loppuuko minulta nyt matkustaminen? 
  • Ei lopu. ID-lipputoimiston yhteydessä on itsepalvleupisteitä, joista lippuja voi ostaa. Lipputoimiston aukioloaikona id-lipputoimiston henkilökunta toki avustaa lippujen ostossa.
Miten maksupuoli hoidetaan?
  • Lippua maksaessasi MyIDTravel pyytää luottokortin numeron jälkeen valid coden. Kyseessä on ns. turvakoodi, joka on kortin takana allekirjoituskentässä oleva kolminumeroinen luku. Amex-kortissa se on kortin etupuolella ja siinä on neljä numeroa. 
Maksutapana on vain luottokortti. Mitä jos minulla ei ole luottokorttia? 
  • Finnairin lennoille voit ostaa ID-lippusi käteisellä ID-lipputoimistosta. Sen lisäksi saat id-lipputoimistosta lippuja niiden yhtiöiden lennoille, jotka eivät ole mukana MyIDTravel –järjestelmässä. Suosittelemme kuitenkin luottokortin hankintaa - se helpottaa lippujen hankintaa huomattavasti!
Onko järjestelmä turvallinen? En halua luovuttaa kansainvälisen luottokorttini numeroa minne vaan?
  • Kyllä, MyIDTravel käyttää uusinta salaustekniikkaa, eivätkä tiedot tallennu minnekään.
Puolisoani ei näy MyIDTravelissa, mitä teen?

  • Ota yhteys oman osastosi HR-asioita ylläpitävään henkilöön, hän lisää puuttuvat omaistiedot. Omaistiedot voit tarkistaa ID-lipputoimiston intranet-sivuilta lippukiintiöt ja omaistiedot - otsakkeen alta
MyIDTravelissa tehdään listaus aina samaan aikaan lipun oston kanssa. Mitä jos en tiedä paluulentopäivääni? 
  • Voit tehdä listauksen suurin piirtein sille lennolle jolloin aiot palata ja mikäli suunnitelmasi muuttuvat, voit sitten vaihtaa listaustasi.
  • Voit tietysti ostaa myös pelkän menolipun ja ostaa paluulippusi siinä vaiheessa, kun tiedät, millä lennolla olet palaamassa.
En tiedä, saako avopuolison lippuja haluamaltani lentoyhtiöltä, voinko silti ostaa liput MyIDTravelin kautta? 
  • Kyllä voit. MyIDTravel tietää, kuka saa lippuja ja kuka ei.
Saako lipusta takaisinmaksua, vaikka olen kadottanut lippunumeron? 
  • ID-lipputoimistosta pystytään etsimään kadonnut Finnairin e-lippunumero, sen sijaan MyIDTravelin kautta muille yhtiöille ostettujen lippujen numeroita ei Finnairin järjestelmässä näy. Pidäthän siis lippunumerosi hyvässä tallessa!
Olen kadottanut lippunumeroni, mitä teen? 
  • Mikäli kyseessä on Finnairin reitille kirjoitettu lippu, voi ID-lipputoimisto etsiä sinulle lippunumeron järjestelmästä. Mikäli kyseessä on MyIDTravel-yhtiölle kirjoitettu lippu, täytyy sinun kääntyä kyseisen lentoyhtiön puoleen.
Mitä tapahtuu Flyzed-listaustyökalulle, kun MyIDTravel tulee? 
  • Listaukset Finnairin ja MyIDTravel-yhtiöille tehdään MyIDTravelissa.
Miksi en voi käyttää enää paperilippua? 
  • Lentoyhtiöt ja IATA ovat yhdessä sopineet, että paperilipuista siirrytään kokonaan elektronisiin lentolippuihin ja paperilippujen olemassaolo lakkaa. Tämä koskee paitsi kaupallisia lentolippuja, myös henkilöstölippuja.
Miten järjestelmään kirjaudutaan sisään?
  • Talon ulkopuolelta kirjaudutaan MyIDTraveliin osoitteesta https://www.finnair.fi/myidtravel
  • Älä yritä kirjautumista crew-webin kautta, äläkä yritä googlettaa MyIDTravelin osoitetta. Päädyt kyllä MyIDTraveliin, mutta et Finnairin sisäänkirjautumissivulle. 
  • Sisäänkirjautuminen kestää hetken, joten odota rauhassa. Login-nappia ei kannata painaa kuin kerran-muuten saatat joutua väärälle sivulle! 
  • MyIDTravel tukee toistaiseksi vain Internet Explorer ja Firefox-selaimia.
Miksi uusi MyIDTravel salasana ei kelpaa?
  • Uudessa salasanassa on oltava vähintään kahdeksan merkkiä, ja sen on sisällettävä ainakin yksi numero. Samaa merkkiä ei saa käyttää enempää kuin kaksi kertaa peräkkäin.
  • Järjestelmä pakottaa vaihtamaan salasanan kolmen kuukauden välein.
  • Jos olet yrittänyt kirjautua järjestelmään väärällä salasanalla, voi tunnus lukittua. Lukitus aukeaa automaattisesti 3 minuutin kuluttua.
  • Unohtunut salasana voidaan pyydettäessä lähettää tekstiviestinä ID-toimistosta matkapuhelimeen (myös ulkomaiseen numeroon).
Miten listaus tehtiinkään?
  • MyIDTravel tekee "itsestään" listauksen lipun oston yhteydessä. MyIDTravel lähettää aina ensin yhden vahvistuksen, jossa näkyy varaustunnus. Sen lisäksi jokaiselle matkustajalle tulee elektronisen lipun vahvistus sähköpostiin. 
  • Varmista aina lippua ostaessasi, että elektronisen lipun vahvistus tulee jokaiselle matkustajalle. Pelkän listauksen (olet ostanut lipun jo aikaisemmin) yhteydessä tulee vain vahvistus varausnumeroineen.
  • Muistathan, ettävain yksi listaus/suunta on sallittu. Mikäli olet matkustamassa vaikkapa Bangkokista Helsinkiin, mutta ostat myös varalipun Hongkongista Helsinkiin, saa sinulla olla voimassa vain yksi listaus. Voit kyllä ostaa liput molemmille reiteille, mutta toinen listaus on peruttava voit sitten tarvittaessa tehdä uuden listauksen myöhemmin.
Paljonko lippuja pitäisi ostaa?
  • Vältä useamman lipun ostamista yhdellä varauksella samalle reitille (esim. HEL-OUL-HEL-OUL-HEL).
  • Osta mieluummin yksi meno- tai menopaluulippu kerrallaan. Lippuja ei tarvitse olla runsaasti "varastossa", koska saat niitä nopeasti netistä. 
  • Lippuja ostaessasi on tärkeää. että kaikille yhdessä matkustaville tehdään lippu/listaus yhdellä kertaa, jotta kaikille saadaan sama prioriteetti kun ID-matkustajia hyväksytään lennolle.

Ohjeet perustuvat ID-lipputoimiston päällikkkö Minna Pekkalan, tuoteasiantuntija Outi Nurmelan ja HR tuen Paula Kärkkäisen ystävällisesti antamiin tietoihin, josta heille kiitokset. Osa kysymyksistä ja vastauksista on lisäksi poimittu OKAY-lehden ID-ohjeista.

© ATK-palvelu Heikki HalleenMade on a MacValid XHTML 1.0!fiMUG ry. logo